כללי
"קדיש יתום" "קדיש יתום" נאמר על-ידי הבן, לאחר פטירת אביו או אמו, במשך אחד עשר חודשים מיום הפטירה. "קדיש" נוסף נאמר במשך חודש ימים על-ידי אב בעקבות פטירת ילדיו, אח אחרי אחיו או אחותו, ובעל על אשתו."קדיש" נאמר בהלוויה ובקבורה. ויש לומר אותו, בקביעות בשלוש התפילות הקבועות: שחרית, מנחה, וערבית, החל מיום הקבורה. אדם חייב לשמוע עשרה "קדישים" בכל יום . התפילה מהווה מעין שירת הימנון של שבח לעולמו של הקב"ה, ובקשה על הגאולה לעתיד לבוא. התפילה נוסחה בשפה הארמית שהיתה נפוצה בשעת כתיבתה, כדי שגם המון העם הפשוט יוכל להבינה. התפילה הותקנה בבבל, בתקופת התלמוד, ומאז ועד היום נשתמרה בצורתה המקורית, בשפה הארמית. על פי המסורת, מגיע נפש המת למנוחתה רק לאחר זיכוך וצירוף. בעזרת הקדיש, הנאמר בשנה הראשונה למות הנפטר, וביום הזכרון השנתי, מסייע הבן לפעולות הזיכוך של נשמות הוריו, ועוזר להם לנחול חיי עולם הבא. אסור, שאמירת הקדיש תהיה מן השפה ולחוץ, מצוות אנשים מלומדה. הקדיש נאמר רק כשיש מנין. הקהל עונה אמן בסיום כל פסקה, כשבעיקר מושם הדגש על הפסוק "אמן יהא שמיה רבא מבורך לעולם ולעלמי עלמיא". בליל שבת נוהגים לומר בקהילות אשכנז קדיש-יתום, לפני תפילת ערבית, לאחר סיומה של קבלת שבת, הנחתמת בפרק "ה' מלך גאות לבש". החל מראש חודש אלול ועד שמני עצרת, מוסיפים בתפילה, מדי בוקר וערב, את אמירת פרק כ"ז בתהילים: "לדוד ה' אורי וישעי". לאחר אמירת הפרק, חייב האבל באמירת קדיש. בעשרת ימי-תשובה, נוהגים לכפול בקדיש את המלה "לעילא", ואמרים: "לעילא לעילא". "קדיש דרבנן" תוכנו של קטע זה מבטא תפילה לשלומם של החכמים ותלמידיהם, ולרווחתם של העוסקים בתורה. קדיש זה מהווה מעין ברכה הנאמרת לאחר לימוד תורה, והוא אכן נאמר גם בסיום לימוד בצוותא, הנערך מחוץ למסגרת התפילה. במרוצת-הדורות נשתנה המנהג, ונתקבל מנהג ספרד לפיו אחד מן האבלים עובר לפני התיבה, ושאר האבלים אומרים יחד איתו את הקדיש. הקדיש נאמר בקול מתון, כדי שכל קהל המתפללים יוכל לענות "אמן ו"יהא שמיה רבא" אחריהם. |